Copywriterilla on yksi tavoite:
Saada ihminen toimimaan halutulla tavalla.
Copywriter on se henkilö, joka saa asiakkaan ostamaan, lahjoittamaan rahaa tai solmimaan sopimuksen. Hän herättää luottamusta ja vastaa lukijan kaikkiin kysymyksiin. Copywriter tuntee asiakkaan syvemmin kuin hän itse.
Mitä copywriter tekee?
Copywriter mm. kirjoittaa myyntitekstejä, käsikirjoituksia ja ideoi mainoskampanjat. Olet varmasti kuullut lentäviä lauseita, kuten ”Syökää kanaa!”, ”Elämä on” tai ”Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.” Kaikki edellä mainitut mainoslauseet ovat copywritereiden käsialaa.
Copywriter katsoo maailmaa lukijan silmälasien läpi, lukijan näkökulmasta. Hän tutustuu kohdeyleisöön ja viestii juuri heille ominaisella tavalla. Hän astuu vastaanottajan raskaisiin saappaisiin ja pureutuu hänen ongelmiinsa ideoiden sisältöä nimenomaan hänelle.
Teksteissään Copywriter ratkaisee vastaanottajan ongelmat. Hän kirjoittaa suoraan valitulle kohdeyleisölle niin, että saa lukijoissa tunteen ”tämä on hyvä diili.” Teksteissä kirjoitetaan uusi tutuksi.
Mitä on copywriterin työ?
Työ copywriterina ei ole pelkästään kirjoittamista, vaan siitä vähintään puolet on suunnittelua, ideoimista ja taustatyötä. Joskus työ on sitä, että kirjoitetaan pitkiä vaikuttavia tekstejä, mutta joskus muutaman lauseen luomiseen tarvitsee tuntien ajatustyön.
Joskus tekstit ja ideat syntyvät hetkessä, mutta usein luovuus tarvitsee aikaa ja otolliset olosuhteet. Copywriter ei välttämättä saa aikaan yhtään mitään, jos istutat hänet näppäimistön ääreen, mutta tullessaan metsälenkiltä hän saattaa latoa pöytään sata uutta ideaa.
Copywriterin tärkeä tehtävä on muistaa, että ihmisten päätöksistä 2/3 on tunnetta ja 1/3 faktaa. Näin ollen tekstin on pystyttävä kertomaan lukijalle tiukat tosiasiat sekä hipaistava hänen tunteitaan.
Jos olet vailla kehutun copywriterin palveluksia, ota yhteyttä: emmi@kaiku.fi tai soita 0401313800.
Voit halutessasi tutustua minuun ja portfoliooni.