5 askelta toimivaan myyntikirjeeseen

06.05.2021

Tässä tekstissä kerron sinulle 5 askelta toimivaan myyntikirjeeseen, joiden avulla saat varmemmin ihmiset toimimaan toivomallasi tavalla.

Toki aina hyvän myyntikirjeen sisältö riippuu pitkälti kohderyhmästä, myytävästä tuotteesta ja tavoitteesta. Siksi ennen myyntikirjeen kirjoittamista on erittäin tärkeää tutustua juuri sinun asiakkaisiin, heidän ongelmiinsa ja arvomaailmoihinsa.

Yksinkertaisimmillaan sinun täytyy etsiä asiakkaidesi kipupiste ja tarjota siihen ratkaisu. Ajattele asiakkaan olevan hammassärystä kärsivä potilas ja sinun olevan pätevä hammaslääkäri, joka paikkaa rei’iän ja lopettaa kivun. Kerro miten voit ratkaista asiakkaiden ongelmat ja miten elämä muuttuu sen jälkeen, luo mielikuvia.

Sinun täytyy tuntea asiakkaasi paremmin kuin he itse tuntevat itsensä. Puhuttele heitä, vakuuta faktoilla ja työnny tunteisiin, koska ihmisen päätöksestä 2/3 on tunnetta ja 1/3 faktaa. Sinun täytyy tekstilläsi saada asiakkaalle tunne, että tämä on hyvä diili, johon ei voi jättää tarttumatta.

Kun tunnet asiakkaasi ja tämän ongelmat, voit alkaa kirjoittaa myyntikirjettä seuraavien askeleiden mukaan.

1. Herätä huomio

Tämä on kaikkein tärkein ja myös vaikein osuus. Miten herättää ihmisen huomio kaiken tietotulvan keskeltä. Miten saada ihminen klikkaamaan tekstisi auki. Koska nyt jo tunnet asiakkaasi, onnistut huomion herättämisessä varmemmin, koska tiedät mikä on hänelle tärkeää. Luo otsikolla ihmiselle pysäyttämätön halu saada tietää vastaus tai ratkaisu.

Esimerkkejä:

Pienten lasten äidille: “Näin pysäytät lapsen kiukkukohtauksen ennen kuin se ehtii räjähtää!”

Aloittavalle yrittäjälle: “Olethan muistanut huomioida nämä 3 tärkeää maksua yrittäjyytesi alkutaipaleella?”

Eläkeiän kynnyksellä olevalle: “Näillä helpoilla tavoilla saat lisätuloja eläkkeellä.”

2. Sammuta tiedonjano

Tässä kohtaa olet onnistunut saamaan ihmisen klikkaamaan tekstisi auki, ja hän alkaa lukea tekstiäsi. Tämä on kriittinen kohta menettää lukija, jos tekstisi ei anna heti sitä mitä hän tuli hakemaan. Jos otsikossa luvataan keinoja pysäyttää lapsen kiukku, sinun on tarjoiltava vastaus lukijalle heti tekstisi alussa.

Haluaisitko tietää, miten lukijan saa viihtymään tekstisi äärellä? Löydät vastauksen täältä.

Nykyajan nopeassa elämänrytmissä ihmisillä ei ole kärsivällisyyttä odotella tai etsiä vastauksia pomppien tekstiä eteenpäin. Jos ratkaisu otsikossa esitettyyn pulmaan ei ole heti nähtävillä, lukija jatkaa matkaa muualle. Anna lukijalle hänen haluama vastaus heti ja esittele sen jälkeen yksityiskohdat.

3. Luo ostohalu

Nyt lukija on selkeästi jo kiinnostunut tekstistäsi ja aiheestasi, mato on nyt niin sanotusti koukussa. Nyt alkaa varsinainen myyntityö ja ostohalun herättäminen. Kerro miten ratkaisusi helpottaa lukijan elämää, miten tuotteesi parantaa hänen arkeaan. Luo mielikuvia mielettömästä muutoksesta verrattuna nykyiseen tilaan.

Esimerkkejä:

Jos myyt remontteja, luo mielikuvia siitä, miten keittiön kiiltäväpintaiset tasot on helppo pitää puhtaana ja kuinka vaaleat sävyt tuovat kotiin tilan tuntua. Kerro miten mukavaa kauniisti remontoituun kotiin on kutsua appivanhemmat ja viettää siellä aikaa ystävien kanssa.

Jos myyt hyvinvointikoulutuksia, kerro miten koulutuksesta saa helppoja kiireiseen arkeen sopivia vinkkejä oman hyvinvoinnin lisäämiseksi. Luo mielikuvia energisestä arjesta töissä ja kotona, lisää voimavaroja pienillä muutoksilla.

Jos myyt kakkuja, kuvaile miten kauniilta ne näyttävät ristiäiskuvissa, miten kehuttuja kakkusi ovat ja miten paljon ne säästääkään juhlien järjestäjän aikaa. Kerro kakkusi olevan joka kerta juhlapöydän kuningatar ja niin haluttu, että niitä tullaan hakemaan matkankin päästä.

4. Vakuuta ja todista

Suomalaiset ovat perinteisesti epäileväisiä ja harkitsevia, siksi he tarvitsevat vakuuttelua. Olet jo onnistunut herättämään kiinnostuksen, antamaan vastauksen, saamaan lukijan jatkamaan tekstiä eteenpäin ja nyt on aika vakuuttaa, että tämä on loistava kauppa!

Kerro miksi juuri sinä ja sinun tuotteesi on paras valinta juuri tähän asiaan. Kirjoita auki muiden asiakkaiden palautteita samasta tuotteesta. Tuo ilmi, miten paljon muut ovat ostaneet sinulta ja miten perin tyytyväisiä he ovat olleet ostokseensa. Mahdollisesti voit rakentaa ostopainetta, ehkäpä tuotetta on saatavilla vain hetken ajan tai kenties hinta nousee pian.

Kerro tilastotietoa, mikä tukee ostopäätöstä. Lyö kaikki faktat aiheesta pöytään ja tee asiakkaalle tunne, että tämä on oikeasti totta ja toimiva tuote. Kerro, ettei vastaavaa saa mistään muualta ja että tuotteen avulla olet ratkaissut satojen ihmisten kohdalla saman ongelman.

Esimerkki:

Jos myyt salaojia, kerro mitä rakennukselle pahimmillaan tapahtuu ajan saatossa, jos niitä ei asenneta. Kerro, että koko rakennuksen arvo voi tipahtaa puhtaaseen nollaan, jos rakenteet pääsevät kostumaan. Tuo myös ilmi, miten paljon kiinteistön arvo nousee asuntomarkkinoilla, jos siihen on asennettu toimivat salaojat. Muista myös tuoda esille muiden asiakkaiden hyvät kokemukset koko asennusprosessista, koska asiakas uskoo toista asiakasta aina paremmin kuin yritystä.

5. Päätä toimintaan

Viimeisenä muttei suinkaan vähäisimpänä, vaan kaikkein oleellisimpana on lukijan johdattaminen toimintaan. Loppuvaiheessa tehdään lukijalta odotettava toiminta hänelle mahdollisimman helpoksi. Mitä vaivattomampaa toimintaa lukijalta vaaditaan, sitä varmemmin hän tekee sen.

Jos kyseessä on verkkokauppa, on ostaminen tehtävä helpoksi. Mitä vähemmän klikkauksia ja tietoja asiakkaasta vaaditaan, sen parempi. Mikäli kyseessä on valmennus, voi yksinkertainen yhteydenottolomake toimia hyvin.

Ihmiset harvoin tekevät ostopäätöksiä heti, joten myyntikirjeen loppuvaiheessa hyvä ratkaisu on ehdottaa lukijalle postituslistalle liittymistä tai ilmaisen kartoituksen tilaamista. Olet kuitenkin hienosti saanut ihmisen lukemaan tekstisi alusta loppuun, joten hän on kiinnostunut aiheesta ja täten mahdollinen uusi asiakas. Häntä ei kannata päästää käsistä ilman mitään yhteystietoja.

Mikäli oma runosuonesi ei kuki tai sormesi karsastavat näppäimistöä, Kaiku Kommunikaatio auttaa mielellään tekstihommissa. Älä emmi vaan ota yhteyttä Emmiin: emmi@kaikukommunikaatio.fi

Arkisto