Tästä syystä yritykselläsi täytyy olla blogi

22.04.2021

Verkkosivuillesi kannattaa kirjoittaa tekstejä säännöllisesti siitä syystä, että sillä tavalla saat varmemmin lukijoita ja sitä kautta potentiaalisia asiakkaita.

Seuraavaksi varmasti haluat tietää, mihin väitteeni perustuu? Väitteeni on tosiasia monestakin eri syystä, joista olennaisimmat esittelen sinulle seuraavaksi.

Kolmea ensimmäistä hakutulosta avataan eniten

Tutkimusten mukaan 70% ihmisistä klikkaa auki kolme ensimmäistä hakutulosta. Kolmella ensimmäisellä hakutuloksella tarkoitetaan kolmea ensimmäistä orgaanista eli ei-maksettua hakutulosta. 

Jos esimerkiksi Jukka istuu koneelleen pohtien voiko sateella tehdä taloon kattoremontin, hän kirjoittaa Googlen hakukenttään: kattoremontti vesisade. Näillä hakusanoilla hän saa tulokseksi ensin kattoremonttiyritysten maksettuja mainoksia ja sen jälkeen orgaanisen haun tulokset. 

Alla olevasta kuvasta näet maksetun ja orgaanisen hakutuloksen eron.

Voin rehellisesti kertoa, että myös minä ohitan aina maksetut tulokset ja klikkaan auki ensimmäisen tai toisen orgaanisen hakutuloksen. Erittäin harvoin klikkaan auki hakutulosten toisen sivun, josta löytyisi lisää aihetta käsitteleviä sivustoja. Tästä syystä sinunkin verkkosivusi hakukoneoptimointiin kannatta kiinnittää huomiota.

Miten hakukoneissa noustaan ylemmäs?

Hakukoneoptimoinnista voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan (varmasti joku on jo kirjoittanutkin), mutta yksi tärkeä tekijä on se, että sivustolla tapahtuu jotakin tasaisin väliajoin. Säännöllisesti ilmestyvät, sivuston aiheeseen liityvät blogit ja artikkelit ovat siihen tarkoitukseen erinomainen vaihtoehto. Verkkosivuillesi kannattaa kirjoittaa tekstejä ainakin kerran kuussa.

Lukijoille hyödyllistä sisältöä käsittelevät artikkelit ovat oivia myös siitä syystä, että ne palvelevat sinun nykyisiä tai tulevia asiakkaitasi. Ne lisäävät asiantuntijuuttasi ja kasvattavat luottamusta sinuun, palveluihisi tai yritykseesi/edustamaasi organisaatioon. Voi olla, ettei lukija lankea palveluidesi syleilyyn heti ensi lukemalta, mutta jäät varmasti mieleen.

Hyvin rakennetut ja mielenkiintoiset tekstit saavat lukijan viipymään sivustollasi. Mitä pidempään ihminen lukee artikkeleitasi tai surffailee sivustollasi, sitä tyytyväisempi Google on ja täten nouset hakutuloksissa. Google haluaa tarjota asiakkailleen hyvää, laadukasta ja arvokasta sisältöä. Tästä syystä se tarkkailee, miten hyödyllistä sisältöä tuotat.

Haluaisitko tietää, miten saat lukijat viihtymään tekstiesi äärellä? Vastauksen löydät täältä.

Hyödynnä artikkeleita myös muualla

Artikkeleista saat myös helposti materiaalia esimerkiksi sosiaalisen median kanavillesi. Voit poimia artikkeleista ydinkohtia ja julkaista niitä eri tileilläsi, esim. Facebookissa. Julkaisemalla artikkeleidesi linkkejä sosiaalisessa mediassa saat liikennettä sivustollesi ja näin pidät Googlen hyvällä tuulella.

Miksi kannattaa kirjoittaa tekstejä verkkosivuilla -artikkelin kuva, jossa pyylevä tumma nainen istuu sohvanreunalla Applen tietokone sylissään. Afrotukkainen nainen nauraa tietokoneelle selittäen samalla jotakin toisella kädellään.

Jos onnistut kirjoittamaan erityisen hyviä ja hyödyllisiä artikkeleita, muut ihmiset alkavat jakamaan niitä. Näin sinun maineesi alan asiantuntijana kasvaa ja saat ilmaista näkyvyyttä. Yleisön tekemät jaot ovat Googlenkin herkkua ja näin nouset hakutuloksissa kuin rullaportaissa.

Jos aikasi, energiasi tai osaamisesi ei riitä säännöllisten artikkeleiden kirjoitteluun, minä voin tehdä sen puolestasi pientä maksua vastaan. Älä emmi vaan ota yhteyttä Emmiin: emmi@kaikukommunikaatio.fi

Arkisto